Tomas Eneroth (S)
1 av 2
Tomas Eneroth (S) Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Christina Mattisson. Foto: Peder Broberg/Sveriges Radio Blekinge.
2 av 2
Christina Mattisson (S). Foto: Peder Broberg/Sveriges Radio

S tryckte på om sydostlänken

Företrädare för S-distrikten i södra Sverige träffade idag infrastrukturministern för att än en gång trycka på om sydostlänken.

Infrastrukturministern Tomas Eneroth åker runt för att höra åsikter om Transportstyrelsens infrastrukturplan som ligger ute på remiss till 30 november. Regionrådet Christina Mattisson (S) menar att sydostlänken har flera fördelar inte bara för södra Sverige utan för hela landet.

  • Avgörande för Volvo Cars export 
  • Nya möjligheter för företag i hela Sverige att exportera österut
  • Samhällsekonomiskt lönsam för staten

Sydostlänken är en förlängning av järnvägen mellan Älmhult och Olofström. Tanken är att knyta samman spåret från Olofström till Blekinge kustbana för att nå hamnen i Karlshamn.

Baltikum och Kina
Sträckan är 1,6 km och kostnaden för utbyggnaden är 1,5 miljarder.

– Sydostlänken skulle kunna möjliggöra för företag i hela Sverige att exportera till Baltikum och österut hela vägen till Kina, säger Christina Mattisson, som hoppas att regeringen i sitt slutliga förslag ska ha med sydostlänken.

– Fick ni något konkret besked av ministern?

– Nej, det fick vi inte. Ministern kan inte uttala sig om det, syftet är att hämta in åsikter, och vi gjorde vad vi kunde för att trycka på, säger Christina Mattisson.

Beslutet om den nya infrastrukturplanen som gäller för perioeden 2018-2029 tas i mars, april nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".