Balck Friday i en svensk butik. Foto: Henrik Montgomery/TT.
1 av 2
Foto: Henrik Montgomery/TT
Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Konsumentverket: Granska ”reaklippen” under Black Friday

"Viktigt att det ordinarie priset verkligen är korrekt"
1:19 min

Konsumentverket varnar för att prissänkningar i samband med exempelvis Black Friday-kampanjer inte alltid är så stora som det ser ut.

– Det finns inget krav på att en butik måste jämföra ett nedsatt pris med ett ordinariepris. Men om man gör det är det viktigt att ordinariepriset är ett korrekt pris. Att det är ett pris som butiken har använt för den här varan, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Hur mycket ska en vara vara sänkt för att man ska få kalla det för rea?

– Det finns ingen given procentsats men i lagen pratar man om en väsentlig prissänkning från det ordinarie priset, säger Niclas Ernebratt.

Han har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.

Som konsument tycker jag att främsta fokus bör vara på vilket pris produkten säljs för och vad man får för det priset. Och när det gäller ett påstått ordinarie pris är det nog sunt att vara aningen kritisk. 

Från marknadsföringslagen har det vuxit fram en praxis som används i domstol för hur lång en rea får vara. Det som gäller är maximalt "ett fåtal veckor" och att reor som överskrider "totalt två månader under ett kalenderår" räknas som vilseledande marknadsföring mot konsumenterna.

Om ett bolag använder marknadsföring felaktigt kan Konsumentverket lämna över fallet till konsumentombudsmannen, KO, för rättsliga åtgärder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".