Henrik Ny i sitt arbetsrum. Han har svartbågade glasögon och en stickad mörkblå tröja. Han har en död växt på sitt skrivbord.
1 av 2
Henrik Ny menar att vi behöver arbeta på många områden samtidigt. Han lyfter fram transportsektor och livsmedelsindustrin som stora klimatbovar. Foto: Anja Bergdahl/Sveriges Radio
Monika Oredsson på en stol i ett konferensrum. Hon har blå kofta och glasögon. Framför sig på bordet ligger några papper med anteckningar.
2 av 2
Monika Oredsson tycker att det är viktigt att prata om konsumtionen, både på individnivå och hur kommunerna kan arbeta med offentliga upphandlingar. Foto: Anja Bergdahl/Sveriges Radio

Blekinge tio i topp i internationell klimatmätning

Henrik Ny: "Det innebär inte nödvändigtvis att man nått den nivå som krävs"
3:38 min

Blekinge är en av de regioner som ligger närmast klimatmålen för 2020. Ändå finns mycket kvar att jobba med.

Rankningen är gjord av organisationerna The Climate group och CDP och baseras på uppgifter som inhämtats från myndigheter, regioner och företag i 110 regioner från 36 länder världen över.

Av dem har sex regioner redan nått sina klimatmål för 2020 och ytterligare fyra är på god väg. Det är där Blekinge hamnat.

Osäker jämförelse
Resultaten som rankningen bygger på är inte entydiga, berättar universitetslektorn på Institutionen för strategisk hållbar utveckling, Henrik Ny.

– Det är inte säkert att man absolut sett ligger bättre till än vissa andra regioner som har mer ambitiösa mål, säger han.

Med andra ord har Blekinge mål för 2020 men, till skillnad från till exempel Kronoberg eller andra kringliggande regioner, saknar långsiktiga mål.

Bara början på en längre resa
Även om Blekinge kommit långt i sin egen målsättning så menar Henrik Ny att detta måste ses som början på en mycket längre resa, som inte tar slut år 2020.

Det här är bara startpunkten.

Men det finns goda anledningar till att använda sig av just kortsiktiga miljömål, det tycker i alla fall Monika Oredsson som är hållbarhetsstrateg på Region Blekinge.

– Ett långsiktigt mål är lätt att skjuta framför sig. Ett kortsiktigt mål är mera användbart, säger hon.

Goda exempel & utmaningar
Både Monika Oredsson och Henrik Ny lyfter gärna fram arbetet inom transport, som bytet till det klimatvänliga bränslet HVO inom kollektivtrafiken. 

Men transportsektorn är också en av de stora miljöbovarna. Att byta bränsle från bensin och diesel innebär också att byta hela system.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".