Emran, Elliot och Alma sitter vid ett bord bredvid varandra.
Emran Sadat, Elliot Sevig Ohlson och Alma Svensson tycker mycket om att läsa. Foto: Anja Bergdahl/Sveriges Radio.

Fjärdeklassare bättre på att läsa

"Det är jätteroligt"
3:52 min

Svenska fjärdeklassare har förbättrat sin läsförmåga påtagligt. I den globala undersökningen Pirls 2016 får Sverige det bästa resultatet sedan 2001.

– Annars kan man inte ta körkort och så förstår man inte någonting, säger Alma Svensson i fjärde klass på Skogsgårdsskolan i Ronneby. Hon tycker att det är viktigt med läsningen i skolan.

På Skogsgårdsskolan i Ronneby arbetar de aktivt med att förbättra läsförståelsen. I kommunen har de till exempel tagit initiativ till "Läslyftet i mellanstadiet".

– Jag tror att eleverna förstår att det är viktigt att läsa, säger Maria Hansson som är lärare i svenska, SO och engelska på Skogsgårdsskolan. Hon tycker att satsningen på läsningen gett resultat.

Fjärdeklassare i 50 länder deltog i Pirls, som genomfördes våren 2016 och presenteras i dag.

De svenska eleverna står för ett viktigt besked: Förmågan att läsa och tolka text har utvecklats till det bättre de senaste åren, och den nedåtgående kurvan är bruten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".