respirator pulskurva
Foto: Camilla Karlsson/SR Skaraborg

Nya regler för klagomål i sjukvården

Nya regler för klagomål i sjukvården
1:47 min

Från och med årsskiftet gäller nya regler för patienter som vill lämna klagomål eller synpunkter på sin sjukvård.

Då ska patienter direkt vända sig till vårdgivaren för att få sitt klagomål hanterat där och sen kan patienten få stöd utav patientnämnderna.

Även idag kan patienter lämna klagomål eller synpunkter till vårdgivaren, men man kan också höra av sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Enligt de nya reglerna kommer IVO bara behandla vissa typer av ärenden och patienten måste först kontakta vårdgivaren eller patientnämnden innan ett klagomål kan utredas av IVO.

– De har en skyldighet att utreda ärenden som är av lite allvarligare karaktär, säger Agneta Calleberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".