Vårdavdelning sjukhus
1 av 2
Foto: Ingrid Elfstråhle/Sveriges Radio
Helena Otteborn, Region Kronoberg
2 av 2
Helena Otteborn, Region Kronoberg. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio.

För många anmälningar till IVO – nu får vården själv utreda

2:01 min

Från och med i dag den 1 januari kan patienter som vill klaga på vården inte längre vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Istället är det den som utfört vården som ska utreda klagomålen.

– Är du missnöjd och har synpunkter på vården ska du i första hand vända dig till den verksamhet där du har varit, en vårdcentral eller medicinkliniken till exempel, säger Helena Otteborn som arbetar med patientsäkerhet inom Region Kronoberg. 

Från och med nyår kommer IVO bara att ha hand om mycket allvarliga klagomål där någon fått en bestående skada eller avlidit. En anledningen är att klagomålen ökat och att IVO inte hinner med.

Vart vänder jag mig som patient om jag inte är nöjd med utredningen som vårdgivaren gjort?

– Då kan man vända sig till patientnämnden som är opartisk och sedan kan man gå till IVO också om man inte är nöjd med svaret man fått, säger Helena Otteborn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista