Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Niclas Sturesson, vägladare på konsumentrådgivningen i Karlshamn.
Niclas Sturesson, vägledare på konsumentrådgivningen i Karlshamn. Foto: Montage: Camilla Kanz/Sveriges Radio och Riksbankens pressarkiv
Lyssna
(4:23 min)

"Så sparar du en halv månadslön"

Publicerat torsdag 5 april kl 10.31

Blekingebon kan spara nästan 7000 kronor på att klaga rätt och veta sina rättigheter, menar Konsumentverket.

– Generellt sett är vi väldigt dåliga på att klaga. Väldigt få känner till att vi har tre års reklamationsrätt. De flesta jag möter pratar om garanti – men garanti är ju ett frivilligt åtagande från näringsidkarens sida, säger Niclas Sturesson som är konsumentvägledare i Ronneby.

Det är prislappen som styr vad vi kan, orkar eller vill klaga på

Enligt en undersökning från Konsumentverket så kostar misslyckade köp oss svenska konsumenter 50 miljarder kronor per år.

Kläder tycker vi ofta är så billiga att vi väljer att inte reklamera. Bilar och hantverkstjänster däremot handlar ofta om mycket pengar och då är vi mer benägna att klaga

– Det är prislappen som styr vad vi kan, orkar eller vill klaga på. Går kläder sönder tycker vi ofta att det är så billigt att vi väljer att inte reklamera. Bilar och hantverkstjänster däremot handlar ofta om mycket pengar och då är vi mer benägna att klaga, berättar Niclas Sturesson.

De som står ute i butikerna är precis lika dåliga som du. De har lärt sig att det finns något som heter garanti och ofta vet de inte vad konsumentköplagen är

Vad har du för råd till personer som tycker att det är superjobbigt att klaga?

– Se det som en anställningsintervju där du läser på och förbereder argument – och ta en titt på lathunden för konsumentköplagen. Sen ska du veta att de som står ute i butikerna är precis lika dåliga som du. De har lärt sig att det finns något som heter garanti och ofta vet de inte vad konsumentköplagen är. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".