Swedbanks logga på en fasad.
Enligt lagen om penningtvätt, måste bankerna ställa vissa frågor till sina kunder. I år ställer Swedbank frågorna digitalt för första gången, vilket många har reagerat på. Foto: Janerik Henriksson/TT

Bankens kunder får ovanliga frågor

2:11 min

När Swedbanks kunder loggar in på internetbanken måste de svara på ett antal frågor. Frågorna har lett till många samtal till bankens kundtjänst. Men enligt presschef Josefine Uppling måste frågorna ställas.

Många av Swedbanks kunder har fått frågor i samband med inloggning på internetbanken. Frågorna handlar bland annat om inkomst, sparande och politiskt engagemang.

Och det här är frågor som alla banker måste ställa enligt lag, enligt Josefine Uppling, presschef vid Swedbank.

– Det är penningtvättslagen som styr det här och vi är skyldiga att ta in information om våra kunder.

Många kunder har blivit misstänksamma när de har sett frågorna dyka upp vid inloggningen. Därför har Swedbanks kundcenter fått många samtal de senaste veckorna.

– De som absolut inte vill svara digitalt, kan gå in på ett bankkontor och svara på frågorna. men vi rekommenderar att man gör det digitalt och det tar bara en minut, säger Josefine Uppling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".