PR-strateg om Sölvesborg: Två vinnare och en förlorare

2:58 min


Sedan beslutet om att prideflaggan inte längre ska hissas på stadshuset i Sölvesborg har diskussionen varit het kring samstyrets beslut, inte minst på sociala medier.

Reaktioner har kommit från hbtq-rörelsen, Svenska Kyrkan, offentliga personer och politiker på både riks- och lokalnivå.

All publicitet är bra publicitet brukar det heta, något som mediestrategen Paul Ronge menar inte alltid stämmer. I fallet med Sölvesborg ser han två vinnare och en förlorare. 

– Det är en winwin-situation för både Sverigedemokraterna och Pride. De står helt emot varann och när då Pride går in i lejonets kula där Sverigedemokraternas har det yttersta ansvaret och makten så kommer det ske en polarisering, där båda sidorna kommer att applåderas av sina respektive anhängare.

Vem är då förloraren?

– Det kan finnas en förlorare i de vanliga människorna i Sölvesborg, som liksom hamnar mitt i skottlinjen.

Anledningen till beslutet väckt så starka känslor och reaktioner tror Paul Ronge springer ur att det finns en så tydlig konflikt och polarisering.

– Det är som en Greta Thunberg-effekt i en väldigt liten skala. Två sidor står emot varandra och det är väldigt lätt som opinionsbildare att hålla på den ena eller andra.

Så du menar att beslutet som man tagits direkt kan missgynna invånarna?

– Ja det tycker jag. Så är det ofta med kommuner, de följer inte alltid folkviljan eller applåderas för det dem gör, men det viktiga är att fråga invånarna själva, säger Paul Ronge.