Många är trötta på att bli störda hemma av telefonförsäljare.

Allt fler klagar på telefonförsäljare

Telefonförsäljare blir allt mer aggressiva och tar till allt fulare knep för att sälja. Det har konsumentvägledare Carola Lövstedt märkt.

Det senaste året har klagomålen ökat och enligt Karlshamns kommuns konsumentkontor går allt fler klagomål ut på att kunden tackat ja till något utan att veta om det.

– Men här skyddar lagstiftningen den enskilde, det är företaget som ringt som måste kunna bevisa att du sagt ja till köpet, säger konsumentvägledare Carola Lövstedt.

Den som tackar ja till ett erbjudande har alltid rätt att ångra sig inom två veckor.

Om man upplever telefonförsäljare i allmänhet som störande finns det ett sätt att bli av med dem. Man anmäler sig Nix-telefon, Konsumentverket- och näringslivets spärregister som tar bort telefonförsäljare.

Henrik Olsson
henrik.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".