Allt fler klagar på sjukhusvården

Antalet ärenden till patienternas förtroendenämnd i Blekinge blir fler och fler.

Klagomålen på sjukhusvården är vanligast och de har ökat med nästan 30 procent de senaste två åren.

Ronny Andersson, utredningssekreterare, tror att ökningen beror på att vårdtagarna i allt högre utsträckning vet vilka krav de kan ställa på vården.

Kritiken handlar ofta om långa väntetider, krångel kring remisser och patientavgifter och att tillgängligheten är för dålig.

I stället för att sitta hemma och klaga kan det löna sig att anmäla sitt ärende till Förtroendenämnden.

– Då tar nämnden kontakt med sjukhuset och i många fall kan rätta till problemet, säger Ronny Andersson och ger ett exempel.

Lars Carlsson
lars.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".