Tvingades betala 70 öre mer per liter hos Statoil

Prisskylten på Statoilmacken var 10.09 när företagaren Inge Hyckenberg tankade. Men när fakturan sen kom från Statoli, ja, då var priset plötsligt 70 öre dyrare per liter.

Anledningen till att det är så här är att Statoil egentligen är två olika bolag, Svenska Statoil och Statoil detaljhandel.

På Svenska Statoil som främst har företagskunder har man så kallad listprissättning på dieseln. Det innebär att fakturakunden betalar ett genomsnittspris som gäller för en två veckorsperiod.

Inom detaljhandeln däremot har man ingen sån prissättning, utan där ändras priset hela tiden.  Därför kan Inge Hyckenberg som är förmånskund hos Svenska Statoil inte titta på pumppriset.

Tove Nörgård är biträdande försäljningschef inom transportmarknad på Svenska Statoil.

- Det här kommunicerar vi ut via vår hemsida och även när man ansöker om kort hos oss. Det står i våra kontobestämmelser att vi tillämpar listprissättning, säger hon.

Inge Hyckenberg är inte nöjd med den förklaringen och kommer inte behålla sitt Statoilkort.

- Jag tycker detta är oseriöst i allra högsta grad, säger han till Sveriges Radio Kronoberg.

Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".