Gymnasieskolan

Skolor satsar olika

Från och med i år har alla gymnasieelever rätt att fritt söka till skolor i andra kommuner, även om samma utbildning erbjuds i hemkommunen. För många små kommuner kan det här få stora följer på sikt. Men i Kronobergs län är det stora skillnader i hur man tacklar problemet.

I Markaryd satsar man stort på marknadsföring. I Markaryd har man sedan tidigare satsat på att marknadsföra sin gymnasieskola och man satsar dessutom ganska mycket pengar. Runt 250 000 kronor per år brukar det bli, men någon större förändring i marknadsföringen i och med den nya lagen handlar det inte om.

- Budgeten är inte större, men vi försöker hitta andra former för marknadsföringen, säger Conny Gustafsson som är studie- och yrkesvägledare på gymnasieskolan KCM i Markaryd.

De flesta skolor som Sverige Radio Kronoberg har pratat med förändrar inte sina marknadsföringssatsningar trots att de nu riskerar att förlora ytterligare elever. Störst är risken för de små gymnasieskolorna till exempel i just Markaryd och Uppvidinge.

Men i Uppvidinge kommun satsar man inte mer än 35 000 kronor på marknadsföring. Det är minsta satsningen i hela länet. Rektorn på skolan Carl-Ivar Brandstedt, säger att han gärna skulle vilja ha mer pengar för detta, men man har inga planer på att satsa mer pengar på marknadsföring trots lagändringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".