Bergaåsen

Byggarbete kan ge ny cykelväg

Arbetet med den vattenledning som dras från Bergaåsen i Ljungby till Växjö kan ge en oväntad bonus till cyklister i länet, i form av en fem mil lång cykelväg.

Alvesta kommun vill att den serviceväg som används för byggarbetet ska bli en cykelväg. Det som avgör är om berörda kommuner, Ljungby, Alvesta och Växjö, kan komma överens.

Satsningen på vägen skulle kunna sätta Kronobergs län på den europeiska cykelkartan, säger transport- och cykelexperten Per Hansson, som arbetar på Energikontor Sydost.

-Jag tror att det kan bli en jättebra turistattraktion. Vad häftigt att knyta ihop Ljungby och Växjö, så att man kan cykla från sagoriket till glasriket, säger Per Hansson. 

Han har så här långt övertygat Alvesta kommun om att det här är en klok satsning. I första hand handlar det om att förbättra servicevägen. Idag är den för ojämn för att cykla på. Vägbanan måste jämnas ut, och det kostar pengar.

Alvesta kommun har nu ansökt om bidrag på en miljon kronor från Naturvårdsverket, som delar ut pengar för olika klimatsatsningar. Enligt Alvestas ansökan skulle en cykelväg kraftigt öka cykelåkandet. Många skulle låta bilen stå, tror kommunen, och det skulle kunna minska koldioxidutsläppen med 40 ton koldioxid per år.

Kommunalrådet Robert Olesen på Alvesta kommun tycker att det här är en klok satsning.

-Jag tycker att det är självklart att om man nu har en väg vid sidan om väg 25, som man kan cykla på, så kan man väl använda den som cykelväg, säger Robert Olesen.

På Växjö kommun är man inte lika entusiastisk. Kommunalrådet Bo Frank tror inte att det är många som vill cykla på servicevägen, som inte bara går längs vattenledningen, utan också längs den bullriga väg 25.

-Det är inget som finns med bland våra prioriterade cykelvägar, som vi diskuterar tillsammans med Vägverket, säger Bo Frank.

Växjö kommun har en avvaktande inställning till det här cykelprojektet, men utreder nu om man kan bidra ett ekonomiskt stöd.

-Växjö är ju utsett till Europas grönaste stad, och detta borde väl vara en av deras satsningar för att jobba med cykelfrågor och kollektivtrafikfrågor, alltså det hållbara resandet, säger Per Hansson på Energikontor Sydost.

Tomas Lindberg
tomas.lindberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".