Försenade elräkningar från Sydkraft drabbar kunder

Närmare 6.000 av Sydkrafts kunder har drabbats av oväntat höga elräkningar den senaste tiden. Orsaken är att fakturorna blev kraftigt försenade, när Sydkraft införde ett nytt datasystem i höstas, och kunderna tvingas nu betala flera elräkningar samtidigt.
Peter Nilsson i Åseda är en av dem som drabbats. Inom loppet av en månad har han fått tre elräkningar på sammanlagt 9.500 kronor. -När jag fick den tredje räkningen, som var på över 5.000 kronor, blev jag chockad, säger Peter Nilsson, som försökt ta kontakt med Sydkraft men inte fått något svar. Stefan Svensson, kundtjänstchef på Sydkraft, lovar nu att de kunder som drabbats ska få dela upp betalningen på tre månader.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".