Markaryd

Avvisningshotad Afghan underbetald

Reza Rezai, som ska avvisas till Afghanistan, har arbetat för en lön långt under gällande kollektivavtal på det däckföretag i Markaryd där han varit anställd. Enligt Transportfacket handlar det om en ren svältlön.

Reza Rezai har arbetat på Harald Takvams däckfirma i Markaryd i flera år. Trots det tjänade han förra året bara 85 kronor i timmen. Enligt Transportfacket skulle han haft minst 107,19 kronor i timmen. I kontrolluppgiften till Skatteverket uppger arbetsgivaren Harald Takvam att Reza Rezai tjänade 144.500 kronor förra året. Det ger en genomsnittlig månadslön på 12.000 kronor.

Nu sitter Reza Rezai i Migrationsverkets förvar i väntan på avvisning till Afghanistan. Flera kristdemokratiska politiker har drivit på för att Rezai ska få stanna i Sverige, bland annat just med motiveringen att Rezai har arbete. Men nu visar det sig alltså att Rezai jobbat för vad facket kallar ”en svältlön”.

-Det är en bra bit under vad han skulle ha haft om det hade varit avtalsenlig lön. Den lägsta lönen ligger på 107,19 kronor, säger Transportfackets ombudsman Kurt Lundberg i Halmstad.

Vad anser du om en lön på 85 kronor i timmen?

-Det tycker jag är rena svältlönen, säger Kurt Lundberg.

Harald Takvam säger själv att däckfirman inte har tecknat kollektivavtal. Den låga lönen förklarar han med att han fått lära upp Reza Rezai från grunden, och att han enbart kan jobba med däck.

-Det yrket han har lärt sig nu med däck funkar jättebra, men ska man ha mycket mer i lön måste man kanske vara lite bilmekaniker, så att man kan reparera lite, säger Harald Takvam.

Är det någon slags praktikantlön han har?

-Nej, det är det inte, men i början var det lite sånt. Jag har lärt upp honom i det han kan idag, med däck och med språket, säger Harald Takvam.

Men Kurt Lundberg anser att argumentet om att Reza Rezai har lärts upp inte håller. I så fall skulle han ha fått 107,19 kronor i timmen efter det första året, anser han. Och facket kommer att agera.

-Vi kommer att kalla företaget till avtalsteckning, och så får vi se vad det ger, säger Kurt Lundberg, ombudsman på Transportfackets avdelning 25 i Halmstad.

Angela Wiese
angela.wiese@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".