Hopp för kommunerna att gå före i kö om trygghetslarm inte fungerar

Kommunerna i länet kan få en gräddfil till Telias felanmälning. Det framkom vid tisdagens möte mellan Telia och tre av länets kommuner. Det är när hemtjänsten ska felanmäla telefoni hemma hos människor med trygghetslarm, som kommunerna ska få gå före kön.

Dagens möte mellan Telia och kommunerna kom till stånd efter Sveriges Radio Kronobergs rapportering om att trygghetslarmen slås ut när det stormar och att hemtjänstpersonal kan bli sittandes timtals i telefon för att felanmäla telefoner, eftersom man hamnar i samma kö som alla andra som vill felanmäla. Den tiden hade behövts till andra, som också behöver hjälp från hemtjänsten.

Och kommunrepresentanterna var nöjda med beskedet från Telia om att man ska titta på möjligheten att ge kommunerna en egen ingång till felanmälan.

- Det viktiga är att vår personal inte blir sittandes i flera timmar, säger Bertil Olsson, ordförande i omsorgsnämnden i Växjö kommun.

När en sådan här lösning kan vara på plats kan Telia inte svara på.

- Det beror ju egentligen på att vi inte vet, om det kommunerna ber oss titta på, är möjligt. Det kan vara för dyrt och det kanske inte är praktiskt genomförbart. Det vi har lovat är att vi ska gå hem och titta på det, säger Hans G Larsson som är informationschef på Telia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".