Kronoberg

Telia: Ingen gräddfil för kommuner

Kommunerna får inte något eget telefonnummer där de kan felanmäla trygghetslarm som slagits ut.

Sveriges Radio Kronoberg har tidigare rapporterat att tre av länets kommuner krävt en egen telefonlinje, men Telia säger nu nej. 

-Jag är mycket besviken, säger Vidar Lundbäck, som är centerpartistisk ordförande i socialnämnden i Älmhult.

När telefonen slås ut hos någon med trygghetslarm så slutar larmet att fungera. Och när det händer, till exempel under det hårda vädret den 22 februari i år, tvingas vårdpersonalen lägga ner mycket dyrbar tid på att felanmäla.

-Vid sådana situationer behöver de åka ut till dem som behöver hjälp, men det blir väldigt svårt när de måste sitta i flera timmar i telefonkö, säger Vidar Lundbäck.

Älmhult, Ljungby och Växjö kommuner har krävt att Telia vid hårt väder och krissituationer startar upp en annan telefonlinje, dit kommunernas personal kan ringa då larm slagits ut och Telias vanliga nummer för sådana ärenden är överbelastat.

Men Telia säger nej. Motiveringen är dels att man har ökat beredskapen, men även att de mätt hur snabbt den som ringer får svar på det vanliga numret.

-Över 70 % av kunderna får svar inom en minut och vi räknar med att det kommer se ut så även under ”toppar”, till exempel under sommarens åska, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Men det här är inte tillräckligt, anser Vidar Lundbäck.

-Vid en katastrof är jag övertygad om att det ändå kommer att bli köer, och det är då jag anser att det här extra numret behövs. I vanliga fall kan det numret vara vidarekopplat, den tekniken borde väl Telia klara av, säger Vidar Lundbäck.


Therese Gabrielsson
therese.gabrielsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista