Växjö

Spårvagnar kan bli verklighet i Växjö

Spårvagnar i Växjö? Ja, inte alls omöjligt! Växjö kommun kommer nu att utreda vad det kostar att göra eldriven - spårbunden trafik från Samarkand, ner till centrum och ut till stadsdelen Teleborg.

Det är vänsterpartiets motion om att göra kollektivtrafiken mer miljövänlig genom spårbunden trafik som den borgerliga majoriteten nu har nappat på. Tekniska nämnden föreslås göra en förstudie för att ta reda på investeringskostnader, driftskostnader och vilken mark som behövs tas i anspråk.

I ett första läge görs förstudien på spårvägstrafik från Samarkand, till centrum och vidare till stadsdelen Teleborg, enligt förslaget som tekniska nämnden ska ta ställning till i slutet av maj.

Ulf Hedin (m) ordförande i tekniska nämnden är mycket positiv till att göra en förstudie och tror att det kan bli lönsamt i längden, även om investeringskostnaderna troligen blir mycket höga.

- Dels därför att jag tror att diesel, bussar och bilar kommer att bli dyrare och dyrare att köra med så folk kommer att åka mer kollektivt, åtminstone den här typen av resor fram och tillbaka till jobbet och kanske till stormarknaden om det finns bra möjligheter, säger Ulf Hedin.

Flera kommuner i landet testar förarlösa spårbilar, ex Uppsala, Umeå och Kristianstad, Stockholm kommer så småningom att bli en spårvagnsstad igen och i flera av Europas storstäder byggs spårvägsnätet ut i snabb takt.

När kan vi då se spårvagnar rulla i Växjö?

- Ska jag våga mig på en gissning så dröjer det nog minst 10 år, säger Ulf Hedin.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".