"Telia har förbättrat fast mobil"

Telia har gjort mycket för att förbättra de av kunder och kommunpolitiker kritiserade fastmobilförbindelserna. Det hävdar Telia i ett yttrande som krävts in av Post- och Telestyrelsen, PTS.

PTS ska nu besluta om åtgärderna är tillräckliga, eller om ett vitesföreläggande ska utfärdas mot Telia. Och arbetet med att rätta till fastmobilens problem är inte färdigt, det säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia. 

-Det kommer att pågå över sommaren och möjligen därefter, och då handlar det om små justeringar, säger Hans G Larsson.

De flesta av problemen med fastmobilen är enligt Telia flera felaktigheter i både mjuk- och hårdvaran i terminalerna, något som Sveriges Radio Kronoberg rapporterat om tidigare. De felen ska nu vara tillrättade. Dessutom ska den mobila täckningen förbättras, bland annat genom att några master ska göras högre.

Enligt Hans G Larsson är det nu bara ett fåtal kunder som har problem med fastmobilen, och det är kunder som bor illa till ur täckningssynpunkt.

Telia anser att det inte går att ställa samma krav på den fastmobila tjänsten som på vanlig fast telefoni, utan ambitionen är att uppfylla rimliga krav på att fungera säkert.

Men trots åtgärderna tror Hans G Larsson inte att alla fastmobilkunder kommer att bli nöjda.

-Det finns de kunder som är så besvikna på att de inte får fast koppartrådsförbindelse att det nog inte spelar någon roll hur bra fastmobilen än fungerar, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.


Roger Bergvik
roger.bergvik@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".