Bankkunder fick betala dubbelt upp

Föreningssparbankens kunder har tommare konton än vanligt. Orsak: En miljon transaktioner har dubblerats.
Dubbleringen gäller betalningar, överföringar, kortköp och automatuttag som är gjorde den andra och tredje april, enligt banken. - Det här är naturligtvis ett oacceptabelt fel. Vi fick veta det i går kväll och våra IT-tekniker jobbar med det nu, säger Einar Frydén, informationsansvarig på Föreningssparbanken. En kund som Sveriges Radio Kronoberg har haft kontakt med upptäckte att det saknades 7000 kronor på hans konto. En överföring som han gjort till en affärskompanjon hade till exempel dubblerats när kan kontrollerade överförningen. Banken uppgav först att det bara skulle ha varit cirka 500 kunder som drabbats. Men enligt den senaste beräkningen handlar det runt en miljon transaktioner som blivit felaktiga. Det innebär att det är betydligt fler kunder som berörs. Men exakt hur många det handlar om är oklart. Einar Frydén säger att det är den mänskliga faktorn som är orsaken till den felaktiga dubbleringen av transaktionerna. Kundernas bankkonton ska vara återställda senare i dag och alla som drabbats på grund av felet ska kompenseras. - Alla kommer att hållas skadeslösa. Om det blir några förseningar eller betalningar som man inte kan göra på grund av det här kommer man att kompenseras, säger Einar Frydén. Felet ska åtgärdat under lördagseftermiddagen, enligt honom.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista