Kronoberg

Populärt att ringa sjukvårdsrådgivning

Antalet samtal till sjukvårdsrådgivningen ökar med runt 20 000 samtal per år, och på tre år har de mer än dubblerats.

- Jag tror det beror på att sjukvårsrådgivningen blivit mer etablerad och att många är nöjda med vår tjänst eftersom vi kan ge dom den tiden de behöver för att prata om sina problem, säger Lisbeth Karlsson som är verksamhetschef på sjukvårdsrådgivningen i Kronoberg.

Sjukvårdsrådgivningen startade 2003 och året därpå kom den rejäla ökningen från 52 000 samtal till 87 000. Sedan har ökningen bara fortsatt med nästan 20 000 fler inringare per år. De vanligaste frågorna handlar om buksmärtor och halsont, men frågor om läkemedel har blivit betydligt vanligare under det senaste året. Och Lisbeth Eriksson tror att den ökningen beror på att kronobergarna blivit mer försiktiga med vad dom stoppar i sig.

- Man kanske blivit mer medveten om sin medicinering och när de är hos doktorn kanske de glömmer bort att fråga om de kan ta sin vanliga medicin ihop med den nya. Och då ringer de till sjukvårdsrådgivningen.

Tips och råd är utgången på nästan hälften av samtalen men ibland hänvisas inringaren vidare, då oftast till närmaste vårdcentral.

Hittills i år har 55 000 personer ringt men Lisbeth Eriksson tror att den siffran hade varit betydligt högre utan vårdstrejken då rådgivningen var stängd under flera veckor.

- Och jag tror det bara kommer fortsätta öka, jag vet inte om det finns något tak någon gång, säger Lisbeth Karlsson

Karolina Lek
karolina.lek@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista