Markaryd

Konflikt om skydd av vattentunnel

Markaryds kommun vägrar att acceptera förslaget att klassa Bolmentunneln som riksintresse. Kommunledningen har nu kopplat både juridisk och geologisk expertis för att stoppa beslutet.

- Jag tycker att det är helt befängt, säger Markaryds kommunalråd Bengt Germundsson (kd).

Stora områden - över 100 000 kvadratkilometer - längs med tunnelns sträckning riskerar att drabbas av omfattande begränsningar, enligt Bengt Germundsson.

- Man lägger en död hand över markområdet. De som äger mark i det här området kommer få stora begränsningar i hur man kan nyttja den marken, säger han.

Dessutom innebär en klassning som riksintresse att berörda markägare inte har rätt till ersättning för de begränsningar som kan bli aktuella, påpekar Bengt Germundsson.

Den åtta mil långa Bolmentunneln, som passerar genom Markaryd, förser omkring 750 000 skåningar med tusentals kubikmeter vatten varje dag från sjön Bolmen.

Tunneln invigdes för drygt 20 år sedan och är en av de största anläggningarna i sitt slag i Sverige.

Nu ska tunneln skyddas för att det småländska vattenflödet till Skåne inte ska riskera att förorenas eller störas.

Men hur skyddet ska se ut råder det helt delade meningar om.

Vattenleverantören, företaget Sydvatten som ägs av 14 skånska kommuner, driver skyddsfrågan och vill ha tunneln klassad som ett riksintresse.

Jörgen Johansson är vd:

- Den har egentligen inget skydd i dag och det skydd man kan ge tunneln är riksintresse. Vi är inte ute efter att skapa en massa restriktioner för markanvändare längs tunneln.

Men Bengt Germundsson litar inte på Sydvattens försäkringar till markägarna:

- Jag tror inte på Sydvatten, nej, säger han.

Alternativet, som Markaryd vill se i stället, är att det bildas så kallade vattenskyddsområden.

- Det förtydligar vad man får respektive vad man inte får göra i det här området. När det gäller ett riksintresse kommer Sydvatten att ha det sista ordet om vad som får eller inte får göras, säger Bengt Germundsson.

Naturvårdverket, som ska avgöra frågan, föreslår att Bolmentunneln klassas som riksintresse.

Men det finns en rad juridiska problem och avvägningar mellan olika samhällsintressen som ska redas ut först.

Bengt Germundsson anser att det finns all anledning för de inblandade myndigheterna att tänka om.

- Man har föreslagit det här utan att en enda markägare exempelvis har blivit tillfrågad.

Lennart Ernstsson
lennart.ernstsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista