Landstinget

Personalen ska lära mer om vårdgarantin

Anställda inom landstinget Kronoberg har för dåliga kunskaper om den vård- och behandlingsgaranti som finns inom sjukvården. Därför planerar landstinget nu att dra igång en utbildning om just vårdgarantin så att de anställda bättre ska kunna upplysa patienterna om de rättigheter de har.

- Vi har inte gett personalen tillräckligt med utbildning och information, eller stöttat dem i den utsträckning som vi borde göra, säger Kerstin Bengtsson som är planeringssekreterare inom landstinget.

Den senaste vård- och behandlingsgarantin infördes den 1 november 2005. Och den innebär bland annat att man som patient vid behov har rätt att träffa specialistläkare inom 90 dagar och att få behandling inom ytterligare 90 dagar om så behövs. Och klarar landstinget Kronoberg inte detta ska patienten få hjälp att söka sig till andra landsting.

Men en enkätundersökning som gjorts bland personalen i landstinget Kronoberg visar att många anställda inte kan tillräckligt mycket om vad vård- och behandlingsgarantin egentligen innebär. Och det får konsekvenser för patienterna.

- Patienterna får ju inte tillräckligt med information för att kunna ta ställning till om de vill ha vård här, eller om sina rättigheter att få vård snabbare i ett annat landsting. Det innebär att man som patient kan få vänta längre än vad man behöver, säger Kerstin Bengtsson.

Hur många eller vilka anställda inom landstinget som ska få gå den här utbildningen är inte klart än, och inte heller exakt när utbildningen ska dra igång. Men Kerstin Bengtsson hoppas att det ska bli redan i vinter.

- Utbildningen ska göra att vi får en bättre kvalitet i vård- och behandlingsgarantifrågorna och att patienterna får det de har rätt till, säger hon.

Lena Gustavsson

lena.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".