Ljungby

Ljungbybor kräver mer tågtrafik

En namninsamling i Ljungby kommun kräver att tågtrafiken på den gamla järnvägen mellan Markaryd, Ljungby och Värnamo tas upp igen. Nu vill det så kallade Tågupproret ha hjälp av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Pontus Ljungberg är en av dem som har engagerat sig. Han menar att det är ett krav för att landsorterna ska överleva. 

-Vi kan ju se vad som har hänt i Skåne när lokaltrafiken på järnvägen levt upp igen. Den har räddat en massa mindre orter från att dö ut. Och jag tror att man får en liknande utveckling här, säger han.

Speciellt de små orterna skulle ha nytta av att järnvägen tas i bruk igen. Pontus Ljungberg och de andra i Tågupproret menar även att trafiken behövs nu när så många varslats eller förlorat sina jobb. Då är det viktigt med bra pendlingsmöjligheter och även möjligheten att transportera gods för att företagen ska kunna överleva.

Lokala politiker negativa
Cirka 500 miljoner kronor i statliga medel behövs och hittills har lokalpolitikerna inte varit positiva till förslaget.

-Vi tror mycket på en järnväg och vi vill gärna ha en järnväg. Men vi vill inte ha en som går genom Ljungby stad. Med de tåg och den moderna teknik som finns så tror vi inte att vi kan få pengar för att rusta upp en gammal järnväg. Så mycket pengar finns inte i Sveriges land så att man kan satsa på en järnväg både inne Ljungby stad och en utanför, säger Carina Bengtsson, som är centerpartistiskt kommunalråd i Ljungby kommun.

Vill ha hjälp av minister
Enligt Carina Bengtsson och politikerna i kommunstyrelsen i Ljungby är det höghastighetsjärnvägen Europabanan som det ska satsas på. Därför hoppas nu de 1386 personer som skrivit på Tågupproret att infrastrukturminister Åsa Torstensson ska kunna förstå vikten av järnvägstrafiken genom Ljungby och förhoppningsvis kunna hjälpa till.

Att vänta på att Europabanan ska byggas, det är att vänta alldeles för länge menar Pontus Ljungberg.

-Den kommer ju inte alls att kunna fungera som lokalpendling eller godsbefordran. Sedan säger Banverket och staten själva att det är tidigast någon gång på mitten av 2030-talet som Europabanan kan tas i bruk. Det måste hända något innan dess, säger Pontus Ljungerg.


Karin Hellzén
karin.hellzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".