Det var inte bara träd som bröts när stormarna Gudrun och Per drog fram, telesystemet drabbades också hårt. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix
Kronoberg

Flera felanmälningar på fastmobil

46 felanmälningar gjordes i Kronobergs län av Telia Soneras hårt kritiserade fastmobiltjänst under en tremånadersperiod i höstas. Det visar den första rapporten från Post- och Telestyrelsen, PTS.

Det var efter stormen Gudrun som Telia valde att installera trådlös telefon hos flera hundra hushåll i länet, istället för att bygga upp det trådburna nätet till deras fastigheter igen. Men det fungerade dåligt på många platser, protesterna var högljudda, både från drabbade och från lokala politiker. Det var efter de många klagomålen som PTS beslutade att Telia kvartalsvis måste rapportera in alla felanmälningar som gäller fastmobilen.

Kronobergs län har 400 kunder med fastmobil. Det är dubbelt så många som något annat län.

Och Kronobergs län står alltså för 46 av de lite drygt 200 felanmälningarna som rapporterats under den första tremånadersperioden från landets 2000 kunder med fast mobil.

Telia är skyldigt att fortsätta rapportera alla felanmälningar för fastmobilen tills Post- och Telestyrelsen är nöjd med hur den fungerar.

Roger Bergvik
roger.bergvik@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".