En ny perrong vid spår är tänkt att minska förseningsproblemen. Foto: Karin Hellzén/SR Kronoberg
Växjö

Tågproblem kan lösas med ny perrong i Växjö

En extraperrong i trä på Växjö järnvägsstation kan bli en lösning på en del av problemen med förseningar för Öresundstågen. En perrong till skulle underlätta för de tåg som vänder i Växjö, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör vid Länstrafiken Kronoberg

– Det tar alldeles för lång tid att vända tågen och kommer man ut på spåren på vid fel tid får man stå och vänta för att det kommer mötande tåg. DSB First för diskussioner med banverket om att bygga upp en tillfällig perrong i trä och då löser man det vändingsproblemet för oss, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör vid Länstrfaiken Kronoberg.

Det kan gå fort att lösa problemet. Om banverket bara går med på lösningen kan bygget vara klart på cirka tre veckor.

Efter att Länstrafiken för drygt en månad sen tog över ansvaret för Öresundstrafiken och la ut driften av trafiken på bolaget DSB First har det varit stora problem med förseningar.

Men efter flera möten mellan parterna fungerar det nu hyggligt enligt Thomas Nilsson. Däremot finns det fler andra faktorer som som DSB inte kan påverka men om kan ställa till förseningar.

– Dels så har vi ju byggnationen av citytunneln i Malmö som gör att man har stängt av ett par tre spår där, som vi tidigare kunnat använda. Samtidihgt håller man på att bygga om perronger i Lund och det påverkar också trafiken, säger Thomas Nilsson.

Roger Bergvik
roger.bergvik@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".