Kostnaderna kan lätt dra iväg när man ringer och sms:ar. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Svårt hålla koll på telefonkostnader

Kostnaden för att ringa eller SMS:a ett mobiltelefonnummer kan variera mycket beroende på vilken operatör den man ringer ha. På Post- och telestyrelsens hemsida kan man numera i förväg se vilket telebolag den man ringer till har.

Många ringer gratis till andra som har samma operatör där för går det att spara många hundralappar per år även för den som inte ringer eller SMS:ar mer än någon enstaka gång per dag genom att välja rätt operatör. För den som är flitig telefonanvändare kan det handla om mycket pengar.

Att ha ordning på mobiltelfonkostnader blir allt viktigare med tanke på den kraftiga utveckligen av mobila samtalstjänster. För 10 år sedan fanns 5 miljoner mobilabbonemang i Sverige, nu är det över 11 miljoner och merparten av samtalen, drygt två av tre, sker inom mobilnätet.

Många abonnemang bygger på att det är betydligt billigare eller till och med gratis att ringa inom det egna operatörsnätet men dyrare till andra.

Fram till 2001 gick det att se på början av ett mobilnummer vilken operatör den man ringde hade men den möjligheten finns inte längre när det numera går att flytta med sitt favoritnummer till annan operatör.

Christoffer Karsberg vid Post- och telestyrelsen säger till Sveriges Radio Kalmar att förväntningarna är stora på den nya webtjänsten som visar vilken operatör den man ringer upp har.

– Det är efterfrågan från konsumenterna som gjort att vi tagit fram den här tjänsten som är gratis.

– Uppgifterna uppdateras varje natt vilket gör registret ständigt aktuellt säger Christoffer Karsberg.

Jan Rindstig
jan.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".