Dålig förståelse för hörselskadade i skolan

Skolelever med en hörselskada har ofta sämre förutsättningar att lyckas i skolan. Det konstaterar den socialpedagogiska skolmyndigheten och föreslår förändringar.

Det är en hel del som brister anser den socialppsykologiska skolmyndigheten som har granskat hur hörselskadade elever har det i skolan.

Och det är allt från brist på ljuddämpande lokaler, textilier i klassrummen, och dåligt ljus så att hörselskadade inte kan följa läpprörelser, till brister i stöd och konmpetens bland personalen, eller som myndigheten uttrycker det, en allmänt mycket låg förståelse för de här elevernas problem.

Det myndigheten föreslår är att de resurser som finns samordnas och används effektivare. Bland annat för att elever men också föräldrar har någon att prata med som har insikt i deras problem. Att eleverna kan få dom hjälpmedel de behöver.

Myndigheten konstaterar också att det idag är brist på specialpedagoger med döv- och hörselinriktining och att den bristen kommer bli ännu större i och med kommande pensionsavgångar. En situation som kommer bli ännu värre eftersom det saknas utbildningsmöjligheter för yrkesgruppen.

En sådan utbildning måste skapas, kräver den specialpedagogiska skolmyndigheten.

Kartläggningen omfattar 1 500 skolbarn från Kronobergs och Kalmar län samt Blekinge och Skåne.

Nyheter Kronoberg
nyheter.kronoberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".