Kronoberg

Kronoberg marknadsförs i Shanghai

Jönköping, Blekinge, Kalmar och Kronoberg ska marknadsföra sig som den hållbara regionen på världsutställningen i Shanghai 2010. Drygt fem miljoner kronor räknar man med att satsningen kommer att kosta.

– Jag skulle vilja säga att det här världsutställningen är den viktigaste världsutställningen som har varit på väldigt länge. Det kommer att bli den största världsutställningen hittills och det är den första världsutställningen som Kina, världens starkaste ekonomi, håller i, säger Peter Hogla, regiondirektör på Regionförbundet Södra Småland.

– För vår det handlar det om att komma dit och att visa upp framför allt vårt kunnande på miljöteknikområdet. Dessutom marknadsför sig Sverige som det lilla landet med de stora varumärkena och tillsammans med oss kommer bland annat Ikea och Volvo att ställa ut. Det är fantastiskt spännande att få göra det här med två så stora världsföretag i vår region.

Budgeten ligger på drygt 5 miljoner kronor, i huvudsak finansierat av regionförbunden. Och i projektbeskrivningen kan man läsa att man vill marknadsföra sig som den hållbara regionenen.

– Det ska väl mycket till för att få ett specifikt genomslag som ger ett eko i Shanghai men för vår del handlar väl det här om att faktiskt göra ett avstamp i en statsning kring Kina som ju är världens största ekonomi, säger Peter Hogla.

Lena Pettersson
lena.pettersson@sr.se