Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Några av Växjö Lakers sponsorer vill prata med klubben efter den senaste tidens uppmärksamhet kring damlaget. Foto: Mats Samuelsson
Ishockey

Sponsorer reagerar på Växjö Lakers behandling av damlaget

Beslutet av Växjö Lakers styrelse att stoppa damlaget från att kvala till högsta serien har satt fokus på hur klubben behandlar de kvinnliga spelarna. Bland annat har flera politiker reagerat kraftigt. Även flera av sponsorerna säger att det finns frågor som måste redas ut.

Tidigare artikel:

– Vi är väl lite försiktiga i detta läget men vi förvånas över att det inte finns större utrymme för tjejhockeyn, säger Håkan Seiborg som driver Ica Maxi i Växjö.

Vad tror du att det här har inneburit för Växjö Lakers goodwill?
– Vad man kan se har den väl fått sig en törn men jag tror nog att det går att reda ut, för jag tror att det behöver komma fram rätt mycket fakta på bordet, svarar Håkan Seiborg.

Frågetecken från politiker och sponsorer
Allt sedan Växjö Lakers styrelse förra veckan beslöt att stoppa damlagets kvalspel har reaktionerna inte låtit vänta på sig. Reaktioner har kommit från damlaget som har hotat med att lämna klubben och från flera politiker som har ifrågasatt om Lakers ska få kommunala bidrag.

De sponsorer som Sveriges Radio Kronoberg har talat med säger sig stå bakom Lakers styrelse även om flera reser en del frågetecken.

Henrik Johansson på Balco, en av Lakers största sponsorer säger att man kommer att diskutera frågan både inom företaget och med Lakers, antingen nu eller när man skriver om kontraktet. Var man hamnar vill han inte alls spekulera i men han säger att  han personligen tycker att klubben inte har hanterat frågan jättesmart i alla lägen.

Andreas Johansson på Hälsostudion säger sig däremot ha fullt förtroende för Lakers styrelse. Det viktiga för honom som sponsor är att synas i ett stort sammanhang och det är herrhockeyn som drar publik.

Olika syn på sponsring
Håkan Seiborg på Ica däremot, ser helt annorlunda på den saken.

– Det där med mycket publik tycker jag är en överdriven diskussion eftersom det inte bara handlar om hur mycket publik det kommer till de olika delarna i en förening. Sponsring handlar ju om så mycket mer. Det handlar ju om att man faktiskt ska bygga goodwill hos en bred massa, inte bara de som kommer och tittar, utan kanske framför allt de som är utövare och som är engagerade i klubben.

Lena Pettersson
lena.pettersson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".