Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kånna

Oroliga för barnens säkerhet

I Kånna fick många invånare en chock i höstas. Då höjdes plötsligt hastigheten på gamla E4:an förbi samhället, från 70 till 90 kilometer i timmen. Jan Salomonsson och Louise Erlandsson har barn på Kånnaskolan och känner sig oroliga för deras säkerhet.

För de boende kom hastighetshöjningen som en total överraskning i höstas. Louise Erlandsson upptäckte 90-skylten när hon körde hem från jobbet.

– Vi fick ingen information om att det var en höjning. Först trodde jag att de hade satt upp fel skyltar men sen förstod jag ju att det inte var så.

Hur reagerade du då?

– Jag blev arg. Jag tyckte att det var fruktansvärt dumt gjort.

Har bott vid vägen i 40 år
Jan Salomonsson har bott bredvid vägen i över 40 år och är orolig för att det ska ske fler och allvarligare olyckor på vägen.

– Ska man ligga i 90 är bromssträckan längre och då är det risk för att det händer en olycka, säger han.

Oroliga för barnen
På skolgården  är bandyklubborna och de små målen flitigt använda på morgnarna innan skolan börjar. Några av barnen bor bredvid gamla E4:an och några av dem börjar i sjätte klass inne i Ljungby till hösten och kommer då att få kliva på och av skolbussen bara någon meter från bilarna som kör i 90 kilometer i timmen.

– Det känns ju oroligt att släppa ut sina barn på en 90-väg säger Louise Erlandsson.

Tung trafik från E4:an
Extra oroligt är det eftersom trafiken från E4:an leds om till gamla E4:an eller Riksettan som den också heter, när E4:an är blockerad efter en olycka. Då blir det väldigt mycket tung trafik förbi Kånna.

Som ordförande i föräldraföreningen i Kånna skickade Louise mejl till Vägverket och frågade varför de plötsligt höjt hastigheten från 70 till 90 kilometer i timmen.

– De motiverade höjningen med att vägen är bred och fin och att det inte är så mycket trafik på den, säger Louise som nu hoppas på att kommunens överklagande till Transportstyrelsen kommer att ge resultat.

Vägverket säger att de gjort en omfattande undersökning av hela hastighetssystemet och då kommit fram till var det är bäst med 90 respektive 70 kilometer i timmen.

– Vi har försökt använda samma måttstock på olika platser och få ett system som är förståligt för brukarna. Innan var systemet inte logiskt, säger Vägverkets strategiska samhällsplanerare i länet Bo Svensson.

Anna Johansson
anna.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".