Studentkåren kritiserar universitetet

Växjö universitet är inte så internationellt som det påstås i marknadsföringen. Den kritiken kommer från Studentkåren som har granskat universitetets arbete med internationalisering.

Växjö universitet använder ofta sin internationella profil i marknadsföringen för att locka nya studenter. Nu har Studentkåren skrivit en rapport om universitetets internationelisering, som visar att det finns stora brister i arbetet. Framförallt saknas internationella perspektiv i undervisningen på hemmaplan.

Studentkåren har även hittat felaktiga uppgifter i universitetets marknadsföring. Bland annat påstås på hemsidan att Växjö har den största andelen utbytesstudenter i Sverige. Men enligt Högskoleverkets siffror kommer Växjö först på sjätte plats.

- Det är tråkigt och tragiskt att vi ska behöva påpeka det här, men det är vår uppgift att granska universitetet, säger Johanna Åkesson, vice ordförande i Studentkåren i Växjö.

Universitetets prorektor Lars Andersson håller delvis med om kritiken men håller fast vid att Växjö tillhör ett av Europas mest internationella universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".