Annika Lundgren på patientnämnden. Foto: Roger Bergvik/Sveriges Radio.
Kronoberg

Allt fler anmäler hälso- och sjukvården

Alltfler patienter visar sitt missnöje med hälso- och sjukvården i länet och vänder sig till patientnämnden. Hittills i år har drygt 400 ärenden registrerats hos nämnden.

Detta är en ökning med nära 20 procent jämfört med samma tid förra året.

De flesta anmälningarna gäller själva vården och behandlingen. Patienter kan till exempel vara missnöjda med vad de anser vara bristfälliga undersökningar och felaktiga bedömningar.

Många anmälningar handlar också om dåligt bemötande från sjukvårdspersonal. Det finns de som anser sig otrevligt bemötta eller nonchalerade, men oftast handlar det om bristande kommunikation. 

Började som försöksverksamhet
Patientnämnden infördes som försöksverksamhet 1980, den permanentades 1992 och efter en stor informationskampanj 2005 har allt fler vänt sig till nämnden.

Men patientnämnden har inte några juridiska befogenheter:
– Vi försöker reda ut vad som hänt med patienten, men vi är ju enbart rådgivande. Däremot hjälper vi till om patienten vill gå vidare till försäkringsbolag eller till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, säger Annika Lundgren på patientnämnden.

Om antalet ärenden hos patientnämnden kommer att öka ytterligare när Hälso- och Sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, försvinner, är oklart säger Annika Lundgren:
– Det finns ju möjlighet att vända sig till socialstyrelsen när HSAN försvinner.

Roger Bergvik
roger.bergvik@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".