Antimobbningsprogram kan motverka sitt syfte. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.
Kronoberg

Antimobbingprogram riskerar öka mobbing

Flera av de färdiga antimobbningsprogram som skolorna använder sig av, riskerar att snarare öka mobbningen än motverka den. Det visar en omfattande studie som Skolverket presenterade idag.

I länet är det ett fåtal skolor som har valt att ha färdiga antimobbningsprogram. Bland annat förekommer kamratstödjarmetoden Friends på både högstadieskolorna Teleborgs Centrum och Norregård i Växjö.

Just särskilda schemalagda lektioner mot mobbning, medling, kamratstödjare och elever som ska agera mobbningsobservatörer, beskrivs av Skolverket som faktorer som kan motverka sitt syfte och istället främja mobbning.

Men på Norregårdsskolan som har jobbat med Friends i fyra år har de god erfarenhet av metoden, säger läraren Anneli Karlsson.

– Vi har träffar med våra kamratstödjare som får rapportera hur de upplever stämningen i klassen och på skolan, om det är någon som känner sig utanför eller sitter ensam. Eller om de upplever att någon elev är taskig mot en annan. På så vis kan vi ta tag i det innan det blir en stor grej utav det. Jag känner att vi får reda på mycket mer vad som händer på skolan än vad vi fick tidigare.

Ines Micanovic
ines.micanovic@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".