1 av 2
Det kan vara svårt att höra vad växeltelefonisten säger. Foto: Fredrik Persson/Scanpix
2 av 2
Görel Gemzell Åhman, ordf. för HRF i Växjö. Foto: Thomas Graf/Sveriges Radio
Kronoberg

Ny teknik gör det svårt att höra

"Kvalitén har blivit sämre"
1:38 min

Ljudkvalitén på samtal till många myndigheter och kommuner, har blivit sämre de senaste åren.

Införandet av ny teknik är inte alltid till det bättre. Det menar Hörselskadades riksförbund, HRF, som är kritiska till det dåliga samtalsljudet.

– Det är absolut inte tillräckligt bra. Kvalitén på ljudet har blivit sämre. Ofta är det så att jag får fråga om och uppmana vederbörande att tala tydligare. Oftast beror detta på att bärbara telefoner har ökat i användning, säger Görel Gemzell Åhman, ordförande för HRF i Växjö.

Flera myndigheter har precis som Länsstyrelsen Kronoberg, idag gått över till ny digital teknik. Många gånger har detta lett till försämrad hörbarhet i samtalen, menar Hörselskadades riksförbund. Skatteverket är en annan myndighet som bytt ut sin telefonväxel och tagit bort alla fasta telefoner.

– Ja vi har en form av Ip-telefoni, alltså att samtalen går via Internet. Vi har också avskaffat alla fasta telefoner och har idag endast uteslutande mobiltelefoner idag, vilket kan göra att ljudkvaliteten kan upplevas som sämre, säger Erik Boman på Skatteverket.

Nu kräver Hörselskadades riksförbund att myndigheter och tillverkare av telefonväxlar tänker till och förbättrar ljudkvalitén.

– Bara i Kronobergs län finns det 10 000 stycken hörselskadade personer. Vi tycker att det är viktigt att påtala det här problemet. Att man beaktar den här kvalitetsaspekten ordentligt. Det tror jag inte har gjorts tidigare, säger Görel Gemzell Åhman.

Thomas Graf
thomas.graf@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".