Sydkraft erkänner fel bakom inkassokrav

Sydkraft erkänner att företaget har gjort fel då många av deras kunder under dom senaste veckorna har fått inkassobrev i brevlådan, trots att räkningarna redan var betalda.

Felet hände, enligt kundombudsman Stefan Svensson, i samband med att Sydkraft för ett tag sen gjorde om sina fakturarutiner. Tidigare skickade dom själva en påminnelse och sen ett kravbrev på obetalda räkningar. Först därefter sände inkassobolaget ett andra kravbrev. Men nu skickas redan det första kravbrevet direkt från inkassobolaget.

Sydkraft har efter de felaktiga utskicken gjort ändringar i datahanteringen så att information om vilka kunder som inte har betalat sina räkningar i tid ska vara riktig och uppdaterad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista