Svårt för privatpersoner att få rätt mot företag

Det är svårt för konsumenter att få rätt mot företag i tvister där man vill häva ett köp. Det anser Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden prövar varje år hundratals ärenden från konsumenter som är missnöjda med olika varor och tjänster. Men när det gäller värmepumpar, husköp och andra mer komplicerade frågor kan man inte få hjälp från nämnden.

En väg är då att själv stämma företaget. Och det var en sådan tvist husägaren Bengt Horn förlorade nyligen i tingsrätten, mot en rörledningsfirma som han anser har brustit i så många punkter när man installerade en brunn och en värmepump att han ville häva köpet. Men trots att han anlitat flera kända experter inom området gick tingsrätten på rörledningsfirmans linje och menade att felen endast var ringa.

Lottie Nordling, som är chef för Allmänna reklamationsnämden, förstår att många privatpersoner kan känna sig maktlösa i sådana här tvister. Men samtidigt har lagen ändrats en del till konsumenternas fördel när det gäller just att lätta på bevisbördan, tillägger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".