1 av 4
Ikea-katalogen görs varje år i mer än 200 miljoner exemplar. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.
2 av 4
Andreas Bäckström har ingen relation till katalogen. Foto: Johanna Jennische/Sveriges Radio.
3 av 4
Ida Ahlin, Matilda Bengtsson och Anna Engström bryr sig inte nämnvärt om världens största kommersiella trycksak. Foto: Johanna Jennische/Sveriges Radio.
4 av 4
Sasa Gigic hoppas att den landar i brevlådan i år. Foto: Johanna Jennische/Sveriges Radio.
Älmhult

Ikea-katalogen imponerar inte som förr

"Det kvittar för mig"
1:11 min

I dag lanseras 2012 års Ikea-katalog och världens största kommersiella trycksak dimper snart ner i tre och en halv miljon svenska brevlådor.

Förr var det något många länge såg fram emot. I dag är reaktionerna på stan något annorlunda.

– Jag reagerar inte stort. Jag är inte riktigt intresserad av deras möbler, säger Andreas Bäckström, medan han lagar en kabel i gatan på Willans park.

Ikea-katalogen är världens största kommersiella trycksak och görs varje år i mer än 200 miljoner exemplar på 30 språk i 42 olika länder. Numera finns den också att ladda ner som app till multimediatelefonerna.

Fotograferingen och layouten görs fortfarande i Älmhult där Ingvar Kamprad själv skrev den första katalogen 1951. Under nästa vecka ramlar den in i tre och en halv miljon brevinkast i Sverige. En av dem som väntar är Sasa Gigic.

– Förra året fick jag inte hem den och då blev jag förvånad. Jag hoppas att den kommer i år, även om jag mest tittar i den när jag behöver något, säger han.

Johanna Jennische
johanna.jennische@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".