Kalmarpolisen

Underbemanning orsak till telefonkö

1:15 min

Polisen i Växjö anser nu att Kalmarpolisen borde öka sin bemanning. Detta efter att en polis i länet fått en timme och tjugo minuter innan någon svarade på Växjö och Kalmarpolisens gemensamma kommunikationscentral i Kalmar.

Och Birgitta Fast, chef för Ledningscentralen Kalmar Kronoberg håller med om att en så lång väntetid inte är acceptabel.

-Det tycker väl inte någon att det är acceptabel att man ska vänta så länge på att någon ska svara i i en telefon

Vad jag förstår så är det ett internt samtal som har ringts och vi har ju en prioriteringsordning när det gäller samtal där interna samtal är lägst prioriterade. Alla allmänhetens samtal kommer före och alla röda samtal kommer före de interna samtalen. Men en timme och tjugo minuter är alldeles för länge, säger Birgitta Fast.

Det sägs att ni är underbemannade?

-Vi ska vara 30 stycken operatörer och vi är 24 idag. Så där kan vi säga att vi är underbemannade. Men för att fylla upp de tjänster som saknas så fyller vi upp med övertid. Så egentligen är vi ganska väl bemannade, säger Birgitta Fast.

Vad gör ni för att lösa bemanningen fullt ut?

-Vi har åtta stycken elever under utbildning just nu som är klara strax före jul och då ska det vara bättre, säger Birgitta Fast.

Nyheter Krononberg
nyheter.kronoberg@sverigesradio.se