Anna Sjödahl, Växjö kommuns projektledare för EM i damfotboll. Foto: Karin Avenäs/ Sveriges Radio
Växjö

Kommunen marknadsför fotbolls-EM

Nu startar satsningen på fotbolls-EM
1:36 min

Med ett drygt ett år kvar till EM i damfotboll, där Växjö är en av värdstäderna, drar kommunen nu igång sin marknadsföringskampanj för evenemanget.

Genom närvaro på stadsfester och aktiviter hoppas kommunen skapa intresse för mästerskapet i juli nästa år.

På en presskonferens idag stod det klart att totalt fyra matcher kommer att spelas i Växjö. Enligt kostnadsberäkningar satsar Växjö omkring 6 miljoner kronor på evenemanget, och enligt kommunens projektledare Anna Sjödahl är det nu stenhård marknadsföring som gäller.

– Ja, just nu ligger fokus på skapa ett intresse bland föreningar och folk som bor här, så att de vet om att det är nästa år det händer, säger hon.

Och intresset ska enligt Anna Sjödahl skapas genom närvaro på stadsfester, landskamper som ska spelas i Växjö och ett speciellt firarhörn på Stortorget under själva mästerskapet.

Och draghjälp kan behövas eftersom Sveriges lag inte kommer att spela någon av sina gruppspelsmatcher i Växjö.

-Tyskland är ju en jättestor fotbollsnation, så vi vet att om de skulle få spela någon match här så får vi automatiskt hit en massa fans. Men annars  är det hemläxan som gäller: marknadsföra marknadsföra marknadsföra. Men lottningen ska bli otroligt spännande, jag håller tummarna, säger hon.

Karin Avenäs
karin.avenäs@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".