Lok och tåg måste byggas om för att fungera med det nya signalsystemet. För att täcka kostnaderna för SJ behövs 200 000 sålda biljetter för att bygga om ett av 200 lok. Foto: Anna Ahlström
SR granskar järnvägen

Dyra tågsignaler ger mer vägtrafik

"Det blev spiken i kistan för vår trafik"
2:14 min

Dyrare tågbiljetter och mer gods på vägarna. Det kan bli konsekvensen när det nya signalsystemet ERTMS införs på järnvägen som gör det mycket dyrare för tågföretagen att bedriva trafik. Signalerna ska bland annat införas på södra stambanan med Alvesta som knutpunkt.

– Risken är att det blir för dyrt för de små operatörerna, de som kanske har några få lok och kör godstrafik i allmänhet. De får då kasta in handduken och det innebär i sin tur mer lastbilstrafik, säger Oskar Fröidh, järnvägsforskare på KTH.

ERTMS är ett nytt signalsystem som Trafikverket nu inför på järnvägen. Men tågföretagen tvingas till stora investeringar för att fortsätta köra. På Västerdalsbanan skulle kostnaden öka med 25 procent när systemet infördes. Istället fick persontrafiken läggas ned och ersättas med buss.

– Då skulle de här två fordonen kosta 20,7 miljoner att bygga om och då var väl egentligen det spiken i kistan för den här trafiken, säger Hugo Oljemark, vd på Tåg i Bergslagen.

Kom det här som en överraskning eller vad trodde ni?

– Ja, vi fick ett pris först men det steg i princip för varje vecka. Först trodde man att det skulle kosta två miljoner per fordon, sedan tre miljoner och sedan när det blev lite mer skarpt läge var vi uppe i 20,7 miljoner men det var ändå en budgetoffert.

Såg ni några fördelar med det här nya signalsystemet?

– För oss på den här banan skulle det inte varit någon fördel alls, säger Hugo Oljemark.

Enligt Trafikverket kan deras underhållskostnader sänkas med 300 miljoner per år med ERTMS. Men tågföretagen tvingas betala upp till 10 miljoner kronor per fordon. Kostnader som kan göra biljetterna dyrare och tågtrafiken olönsam.

– För SJ är det stora kostnader i och med att vi har cirka 200 lok och tåg som måste byggas om för detta. Vi gjorde en snabb beräkning om att det handlar om cirka 200 000 biljetter som vi måste sälja per lok vi bygger om, säger Björn Westerberg, ansvarig för ERTMS på SJ.

Var ska den här kostnaden tas någonstans?

– Justera och höja biljettpriserna är ju ett sätt, men då får vi färre kunder. För SJ är detta en stor utmaning och för mindre tågoperatörer handlar det om en ännu större utmaning.

Att köpa in utrustningen till fordonen är dyrare för de tågföretag som har fordon av olika typer. Detta beror på att det är en stor kostnad att utrusta varje fordonstyp. Många mindre godsföretag drabbas därför av högre kostnader med ERTMS, vilket kan spä på växthuseffekten då systemet kan bidra till mer lastbilstrafik.

– Det finns inte en endaste kundfördel för någon godsägare eller godsavlastare. Det här är ett system som kostar miljarder kronor och som lyfter ut godset på vägarna igen. Det här är kontraproduktiv miljöpolitik till tusen, säger Jochum Ressel, vd i tågföretaget Netrail som hyr ut lok och vagnar.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjo@sverigesradio.se

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".