Några av Serviceresors bussar. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
Kronoberg

Många klagomål mot serviceresor

"Jag är orolig för att det ska hända fler gånger"
1:40 min

Länstrafiken Kronobergs Serviceresor får ta emot många klagomål på sjukresor och färdtjänstresor som inte fungerat och antalet anmälningar har ökat de senaste åren.

Under årets första fyra månader fick Serviceresor in 41 anmälningar som gäller sjukresor och färdtjänst. De flesta är gjorda av sjukvårdspersonal, och mörkertalet kan vara mycket stort.

Det handlar om beställda bilar som kommer för sent eller inte kommer alls, om gamla och sjuka som släppts av på fel adress eller att man blivit illa bemött. Bristen på bilar som det går att ligga i är ett annat problem.

Skickades hem för tidigt
Katarina, som vill vara anonym, fick av en tillfällighet veta att hennes 76-åriga pappa blev hemskjutsad från lasarettet långt innan hemtjänsten var bokad att möta upp.

– Jag ringde pappa vid niotiden på morgonen bara för att kolla att allt var okej, men då svarade chauffören och sa; jag är inte din pappa men jag ska köra honom hem nu. Oj då, sa jag, han ska ju inte vara hemma förrän om två timmar, nej vi är på väg nu sa chauffören. Då fick vi snabbt planera om vår dag, säger Katarina.

– Jag blev orolig och hoppas att detta inte händer fler gånger, jag vet inte vad jag ska säga, jag tycker det är beklagligt och sorgsamt.

Fler och fler anmäler
Antalet anmälningar till Serviceresor om sjukresor eller färdtjänst som inte fungerat har ökat de senaste åren. Och Katarina tycker det är bra att fler och fler anmäler resor som gått snett.

– Man måste ju synliggöra problemet och fråga sig vad gör vi för att det aldrig ska hända igen.

Serviceresor kompenserar missnöjda resenärer med bland annat blomstercheckar, och under 2011 skickades det ut över 100 stycken. Serviceresor anger det stora antalet resor varje dag som skäl till att det blir fel ibland, men det argumentet håller inte, säger Katarina.

"En resa som blir fel räcker"
– Det är ju dessvärre så att det räcker med en resa som inte fungerar för att det ska haverera för någon enskild individ och få ordentliga konsekvenser för lång tid framöver.

– Jag tror att för allas del så behöver man gå igenom och säkerställa det här och fastställa att man är överense om tiden och inte ändrar den på något sätt.

Lena Gustavsson
lena.gustavsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".