Vägbygge. Foto: Scanpix.
Sverige

Pengar ger förtur till vägbyggen

Ekonomiskt svaga kommuner drabbas när välbärgade kommuner köper in sig i kön för regeringens nationella plan för prioriterade vägbyggen. Det menar forskare Jan-Erik Nilsson vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping, som har granskat regeringens infrastrukturplan.

Jan-Erik Nilsson pekar på flera exempel på projekt som fått högre prioritet sedan kommuner och regioner har valt att bidra med mer pengar till medfinansiering av projekten.

Olönsamma vägprojekt går före

Detta leder till att samhällsviktiga infrastrukturprojekt tvingas vänta medan olönsamma vägprojekt går före.

– Det är ofta det som händer, det är någonting som inte ligger i nån plan och så vill en kommun eller region få vägen byggd och för att kunna få det så kanske man bidrar med visst belopp och då puttar man ut någonting annat, säger Jan-Erik Nilsson.

I vanliga fall är det samhällsnyttan och lönsamheten av ett vägbygge som avgör hur snabbt projektet ska påbörjas. Men så är det inte alltid.

Medfinansiering av vägprojekten

2008 införde regeringen systemet med medfinansiering av projekten. Tanken var att få in mer pengar för alla de hundratals projekt och planer för nya vägar runt om i landet som borde byggas.

Systemet verkar ha gett en hel del pengar till statskassan, men nackdelen är att kommuner som är ekonomiskt resursstarka kan erbjuda mer pengar och därmed köpa sig före i kön, menar Jan-Erik Nilsson. Regeringens plötsliga beslut att prioritera bygget av tågtunneln under Göteborg och som beräknas kosta 20 miljarder kronor, är ett sådant exempel.

– Det mest slående exemplet i den senaste planeringen var det som man kallar Göteborgspaketet, som man lade in i ett väldigt sen skede, då puttar man ut någonting annat på slutet av det här planen.

De som kan betala prioriteras

När Trafikverket väljer att satsa på ett miljardprojekt så hamnar andra projekt längre ner på prioriterings listan. Jan-Erik Nilsson ser risken med den utvecklingen att infrastrukturen i kommuner som inte har de ekonomiska musklerna blir eftersatt. 

 – Om man tränger undan sådana projekt till förmån för de som kan betala då inträffar just det, det är det som är risken med den typen av lösningar.

Tahir Yousef
tahir.yousef​@sr.se 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".