Sven Sunesson (C). Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
Kronoberg

"Ett svårt pussel att lägga"

"Det är bra att det som inte fungerar kommer fram"
1:37 min

Serviceresor som sköter alla sjukresor och färdtjänsten i Kronoberg får in många klagmål på resor som inte fungerat. Det berättade vi i nyheterna i morse. Och från politiskt håll tycker man det är bra att missnöjda resenärer hör av sig.

– Det finns två sidor av det, det ena är att det är bra att allting som inte fungerar kommer fram, det andra är att det ju naturligtvis inte är bra att det är många resor som inte utförs tillfredsställande, säger Sven Sunesson (C) ordförande i Regionförbundets trafiknämnd och ytterst ansvarig för Serviceresor.

Klagomålen är av olika slag

Klagomålen som kommit in till Serviceresor handlar till exempel om taxibilar som kommer för sent eller inte kommer alls, om gamla som släppts av på fel adress, att det finns för få bilar som det går att ligga i eller om dåligt bemötande från chaufförerna.

– Varje enskilt fall ställer till en massa krångel och ibland är det människor som blir lidande av det, och det är inte alls acceptabelt.

Att hitta en lösning är svårt

Att det finns brister när det gäller sjukresorna och färdjänsten är något som har diskuterats av de ansvariga politikerna under våren. Men att hitta en lösning är inte lätt, enligt Sven Sunesson. Eftersom det i många fall handlar om människor som har svårt att röra sig är det också svårt att beräkna hur lång tid en resa tar.

– Ibland har man rullstol och ibland har man det inte men behöver ändå mycket hjälp, och har man alldeles för stora marginaler mellan transporterna för att jämna ut sådant så blir det väldigt kostsamt, så det här är ett pussel som är väldigt svårt att lägga.

Vad kan förändras till det bättre?

Sven Sunesson säger att man nu noga ska följa den här verksamheten.

– Vi kommer också att ha en diskussion runt de här anmälningarna och se om det finns specifika saker som vi kan rätta till som gör det hela bättre. Sedan handlar det naturligtvis mycket om att personalen måste försöka göra varje resa till den bästa resan som går att göra.

Lena Gustavsson
lena.gustavsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".