Uppvidinge

Inga extraresurser sätts in efter återkommande datakrascher

Kommunchefen: "Folk kan inte sitta och vänta på att något ska gå fel"
1:16 min

Tre gånger den här våren har kommunservern med äldre och sjukas journaler kraschat i Uppvidinge. Nu senast i helgen. Men att sätta in jourtekniker på kvällar och helger är inte aktuellt, säger kommunchefen. Det blir för dyrt.

– Det känns inte rimligt att vi ska ha folk som sitter och väntar på att något ska hända. Det är bättre att vi löser det så att tekniken fungerar, säger kommunchefen P-O Ekelund.

Varför servarna kraschat tre gånger under våren på helgerna vet inte kommunchefen. Han säger att man jobbat ett tag på olika sätt för att lösa problemen.

– Det känns inte alls bra. Vi känner oss inte tillfredsställda med det som hänt i helgen och två gånger tidigare, säger P-O Ekelund.

Ansvaret för det som hänt delar kommunen och det kommunala bolaget UppCom, säger han. Men i dagsläget är det alltså inte aktuellt att satsa kommunala pengar på jourtekniker på helgerna, säger kommunchefen.

Det han hoppas på är att hitta tekniska lösningar, exempelvis att komma åt journalerna via landstingets servrar. Det finns en sådan möjlighet på distriktsköterskomottagningen i Norrhult.
– Det är det spåret vi jobbar vidare med för att hitta en säker lösning i framtiden på detta, säger P-O Ekelund.

Vilket ansvar har du tagit som kommunchef?
– Att se till att man jobbar aktivt för att hitta en lösning på detta.
 Vi jobbar så mycket vi kan för att hitta en långsiktig lösning och jag har ingen annan bild än den medicinskt ansvarige sjuksköterkan har, utan jag ser också väldigt allvarlig på detta, säger P-O Ekelund.

Extrainsatt möte i dag
Ledningen för det kommunala bolaget UppCom som är ansvarigt för det kommunala datanätet har i dag haft ett extrainkallat mötet på grund av dataproblemen.

– Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Åke Johansson, UppComs VD. Vi beklagara att det har hänt och har i eftermiddag gjort en plan för att det inte ska hända igen.

Nya tekniska lösningar ska genomföras så att samma problem inte uppstår på nytt. Företaget tror att det är den hållbara lösningen, inte att bemanna en jour under kvällar och helger.

– Vissa delar inträffar redan imorgon när vi börjar med utbildningsinsatser. Men det tar tid och ta ett antal månader innan allt är på plats.

När kan ni garantera att systemet fungerar?
– Fel kommer det alltid att bli. Men målet är att det ska kunna finnas en säkerhet i systemet så att ett annat system tar över om det ena går ner, säger Åke Johansson.

Karin Ernstsson
karin.ernstsson@sverigesradio.se

Roger Bergvik
roger.bergvik@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".