Kronoberg

Få tågresenärer trots dyr station

"Bara fyra, fem personer klev på i Moheda"
1:46 min

Många miljoner lades på projektet för att förbättra pendlingsmöjligheterna. Och då många reser med tåget från Lammhult, är Mohedas siffror betydligt sämre.

Projektet Tågstopp Södra Stambanan blev som vi tidigare berättat avsevärt dyrare än planerat. 23,5 miljoner mer än beräknat kostade järnvägsstationerna i Lammhult, Moheda och Stockaryd. Sammanlagt kostade projektet 55,5 miljoner.

Men ser man till antalet resande från Moheda så är det inte särskilt många som använder sig av möjligheten att resa med tåg.

– När det gäller Moheda så är inte resandet alls särskilt stort. Vi gjorde mätningar på vardagar en vecka i början på november och då var det bara fyra, fem personer som steg på en morgontur i Moheda, säger Sven Sunesson som är centerpartistisk ordförande för trafiknämnden.

I nuläget går det dagligen sex resor tur och retur på linjen men man siktar på att öka antalet avgångar inom några år. Än så länge är det ekonomin som sätter käpper i hjulet för planerna.

Sven Sunesson tror att Lammhults positiva siffror beror på att man i Lammhult, till skillnad från i Moheda tjänar lite tid på att ta tåget. Samtidigt tror man på Regionförbundet att Mohedas låga siffror med tiden kommer öka när fler invånare anpassar sig till tågnätet. Man menar att det tar tid innan folk vänjer sig vid nya färdmedel.

Mats Johnsson som är ordförande i Alvestas kommunstyrelse fick se Mohedas siffror i reseundersökningen som Regionförbundet gjort och hans sade såhär:

– Ja, det är en siffra som man kan öka. Jag får hoppas att de som bor i Moheda med omnejd åker med. Och nu har inte tågstoppet funnits så länge utan jag tror att när man börjar åka tåg kan det vara ett steg att byta färdsätt från bil till tåg.

När vi besökte Moheda träffade vi inte många som åkt tåget och det rådde delade meningar om ifall det varit en prisvärd satsning. Det fanns de som sade att de varit emot projektet redan från början och att man tyckt det varit bortslösade pengar som egentligen kunde lagts på fler bussar. Men det fanns samtidigt många som tycker det är positivt för Moheda att de nu fått en tågstation och hoppades att det skulle ge samhället ett lyft.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".