Speciellt ökar samtalen kring aggresiva telefonförsäljare, enligt Konsument Södra Småland. Foto: Henrik Montgomery/ Scanpix
Kronoberg

Stort tryck på konsumentrådgivning

Konsument Södra Småland, som arbetar med konsumentrådgivning, vill ha mer pengar för att kunna hjälpa fler personer som vänder sig till dem.

Trycket på rådgivningen är väldigt stort, menar man. Enligt en ny rapport fick man under novemer förra året 876 samtal till sitt nummer, men långt ifrån alla av de som ringde kom fram och fick hjälp.

Speciellt ökar samtalen kring aggresiva telefonförsäljare, enligt Konsument Södra Småland.

Konsument Södra Småland är ett samarbetsavtal mellan 12 kommuner - alla kommuner i Kronobergs län utom Uppvidinge är med.

– Med större resurser kan Konsument Södra Småland fördjupa sin kompetens, ha en bättre tillgänglighet och kunna svara snabbare på e-post och Facebook. Men framför allt får vi möjlighet att arbeta mer utåtriktat och nå ut till fler utsatta konsumentmålgrupper, skriver Konsument Södra Småland i sin rapport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".