Eftermiddag i P4

"Orimliga krav på chaufförerna"

Chauffören: "En del kanske måste köra för fort"
1:15 min

70 procent av alla tunga lastbilar bryter mot hastighetsreglerna. Det visar en undersökning som Trafikverket har gjort. Men Fredrik Brenander, lastbilschaufför i Moheda, tycker tvärtom att det blivit lugnare på vägarna. Samtidigt ställs det orimliga krav på förarna, menar han.

Majoriteten av de tunga lastbilarna kör för fort. Enligt en undersökning från Trafikverket kördes 70 procent av de tunga lastbilarna med släp för fort. Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och menar att det inte handlar om tillfällig brådska.

– När man är uppe på en nivå där tre fjärdedelar nästan bryter mot gällande hastighetsgränsen måste man nog beteckna det som en norm. Normen är systematiskt och rimligtvis planlagd också, annars skulle man inte få det här utfallet om det var tillfälligt, säger Claes Tingvall till Ekot.

Fredrik Brenander, lastbilschaufför från Moheda håller inte med om Trafikverkets bild.

– Jag tycker nog att det är tvärtom. Det har blivit lugnare på vägarna den senaste tiden fast den utländska trafiken kör regelrätt för fort. De har lättare att krypa förbi lagen än vad vi svenska chaufförer har för stoppar polisen oss är det lättare att lagföra oss än utländska chaufförer, menar Fredrik.

Han menar att kraven som ställs på chaufförerna är anledningen till fortkörningarna.

– Man ska hinna mellan ställena under en viss tidsram. Många gånger ställs det helt orimliga krav på chauffören. Sen ska man ha lagstadgade raster. Ska man ha sin rast utan att åka på böter så måste en del kanske köra för fort. Då är det inte chauffören utan de som lägger schemat som jag anser bär den stora skulden, säger Fredrik Brenander. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".