Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
P4 Morgon

Elcykeln ska vara den andra bilen

Uppdaterat måndag 25 mars 2013 kl 11.56
Publicerat måndag 25 mars 2013 kl 08.35
Mats Persson: Folk som testar elcykeln får en aha-upplevelse
(12 min)
1 av 2
Elcykeln som du kan se på Växjös gator framöver. Foto: Karin Hellzén/Sveriges Radio.
2 av 2
Mats Persson, projektledare för ELMOS.

ELMOS, Electric Mobility In Small Cities, så heter det EU-projekt som ska få Växjöborna att välja cykeln istället för bilen. Växjö kommun har just nu 30 elcyklar som lånas ut och som utvalda personer och företag får testa i tre veckor i taget.

Projektet ska ses som en möjlighet för Europas grönaste stad att öka intresset för cykling i allmänhet och för elcyklar i synnerhet. Erfarenheter från andra länder i Europa visar att det är pendlare och turister som lockas av elcykeln. Syftet är också att introducera elcyklar som ett komplement till kollektivtrafiken och istället för att använda bilen.

– Sätt kostnaden för en elcykel i relation till vad det kostar att köra bil eller till och med ha en andra bil, säger Mats Persson som är projektledare på kommunens trafik- och stadsmiljöavdelning i Växjö.

Projektet pågår fram till sommaren 2014 och sammalagt räknar Växjö kommun med att ungefär 600 personer kommer ha testat möjligheterna med elcykel innan projekttiden är slut.

Enligt Mats Persson är ungefär hälften av alla bilresor i Växjö kommun kortare än fem kilometer.

– Det ger utrymme för att det här sättet att transportera sig skulle vara fördelaktigt, säger han.

Kostnaden för en elcykel sträcker sig från 7 000 kronor ungefär och upp mot 12 000 kronor för de cyklar med lite högre kvalité. Vill man kan man även lägga upp till 50 000 kronor för en elcykel.

För att höra mer om elcykelprojektet, lyssna på ljudklippet ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".